W czym wyraża się wspomniana różnorodność? Pozwolę sobie omówić dziesięć kryteriów zróżnicowania. Ich dobór jest absolutnie subiektywny.
POLECAMY
- Pierwszym czynnikiem zróżnicowania są drogi uczenia się. Według Wincentego Okonia można wyróżnić cztery drogi: przyswajanie, odkrywanie, przeżywanie i działanie. Każdej z dróg odpowiadają właściwe dla niej metody uczenia się, takie jak: asymilacja, samodzielne dochodzenie do wiedzy, metody waloryzacyjno-ekspresyjne oraz metody praktyczne. Rolą nauczyciela jest takie zorganizowanie pracy w klasie szkolnej, by uczniowie mogli zdobywać wiedzę za pomocą każdej z wymienionych dróg uczenia się i właściwych im metod.
- Drugim czynnikiem zróżnicowania są formy uczenia się. Zaliczamy do nich formy pamięciowe, uczenie się przez próby i błędy, uczenie się rozwiązywania problemów oraz uczenie się przez rozumienie. Proces kształcenia matematycznego jest procesem niezwykle złożonym. Na pewno o jego skuteczności może decydować uczenie się w tych czterech wymienionych formach. Istnieją bowiem treści matematyczne, które należy opanować pamięciowo, są też umiejętności, które warto zdobyć samodzielnie, próbując i popełniając błędy. Uczniowie zdobywają kompetencje matematyczne, rozwiązując konkretne problemy, a jakość tych kompetencji buduje właściwe zrozumienie...