Dołącz do czytelników
Brak wyników

Relacja z II Kongresu Matematyki

10 września 2018

NR 26 (Maj 2017)

„Przedstawić matematykę tak, jak nigdy przedtem”...

0 202

Te słowa przyświecały zarówno prelegentom, jak i uczestnikom II Kongresu Matematyki, który odbył się 7 kwietnia 2017 r. w Warszawie. W wydarzeniu tym − zorganizowanym przez wydawnictwo Forum Media Polska − wzięło udział około 400 osób i każda z nich wyniosła dla siebie coś innego − za sprawą naszych prelegentów okazało się bowiem, że matematyka może szybko stać się pasją i można ją przekazywać na tysiąc sposobów. 

A wszystko zaczęło się od… skoków narciarskich! W tak nietypowy i humorystyczny sposób nasz Kongres rozpoczął Dariusz Kulma, który od lat słynie z tego, że zmienia wizerunek matematyki w oczach ucznia.

Udowodnił wszystkim uczestnikom, że można inaczej i tak naprawdę − trzeba inaczej, bowiem tego wymaga od nauczycieli współczesna młodzież. Panel prelegenta został w znacznej mierze oparty o zagadnienia psychologii poznawczej, gdyż to ona właśnie stanowi podstawę dotarcia do ucznia. Obecne pokolenie wymaga od nauczycieli innowacyjnego podejścia i trzeba wypracować psychologiczną metodę stworzenia relacji między uczniem oraz nauczycielem, by móc skutecznie uczyć. Prelegent wskazywał na znaczenie umiejętnej pracy z trudnym uczniem. Podkreślił, że nie można z takim uczniem „walczyć”. Takiego ucznia nauczyciel musi „pokochać”, żeby uczeń ten czuł się akceptowany i zaczął współpracować. Należy przekierować jego często kłopotliwą energię na właściwy i pożądany przez wszystkich tor. Dariusz Kulma omówił w tym momencie także kwestię autorytetu nauczyciela i jego rolę jako tzw. frontmana w klasie.

Podkreślał zarówno oczekiwania uczniów, jak i powinności nauczyciela wobec nich. Jak osiągnąć synergię w tych relacjach? Należy zgłębić schematy powszechnie znane z psychologii społecznej i wsłuchać się w potrzeby ucznia. Propagator idei przyjaznej matematyki swoją wieloletnią pracą już dawno dowiódł, że jest to możliwe. W nauce samej matematyki Dariusz Kulma natomiast podniósł kwestię ogromnego znaczenia przeprowadzania powtórek materiału z uczniami. Wytłumaczył schemat procesów zapamiętywania i zapominania, co wielu uczestnikom uświadomiło, dlaczego czasem nie odnosi się sukcesów w nauczaniu matematyki. Przez wdrożenie tak naprawdę prostych zasad w pracy nauczyciela można niewyobrażalnie zmienić jakość nauczania.

Kolejny panel był kontynuacją rozważań na temat potrzeb współczesnych uczniów. Joanna Palińska zaprosiła uczestników w świat nowych technologii w nauczaniu matematyki, pokazując, jak nauczyciel wraz z uczniem może samodzielnie stworzyć autorską wersję np. gry Milionerzy. Okazuje się, że to pomysł nie tylko na rozwijanie intelektu uczniów, ale − przede wszystkim − na ich motywowanie. Prelegentka wskazywała także na różne zastosowania oprogramowania interaktywnego w postaci programów Kahoot!, Triventy czy Quizziz. 

To aplikacje do tworzenia i przeprowadzania interaktywnych quizów, które − np. tak, jak Kahoot! − pozwalają na samodzielne wstawianie zdjęć lub fragmentów filmów, angażując we wspaniały sposób tak nauczyciela, jak i uczniów. Innowacyjność w nauczaniu to jednak nie tylko technologia − to także, a może przede wszystkim − dobry pomysł.

W nauczaniu matematyki takim pomysłem z całą pewnością jest zastosowanie klocków Lego, co sprawdza się szczególnie w pracy z trudnym uczniem. Uczeń przy wykonywaniu zadania czuje się wyróżniony i ważny − świetnie przekierowuje swoją energię na kreatywne czynności i uczy się współdziałania w grupie. 

Poprzez pracę z klockami uczniowie ćwiczą postrzeganie przestrzenne oraz osi symetrii. Uczestnicy Kongresu dowiedzieli się także o dość nietypowych pomocach edukacyjnych w nauczaniu matematyki. Okazuje się, że nie ma nic bardziej absorbującego dla dzieci, jak tworzenie figur przestrzennych z paluszków i słodkich pianek! To motywuje!

Joanna Świercz omówiła w intrygujący sposób sprawdzone patenty, które pomagają uczniom zrozumieć matematykę. Podpowiedziała także, w jaki sposób uatrakcyjnić zajęcia, by za wszelką cenę uniknąć rutyny na lekcjach. Prelegentka zainspirowała uczestników pomysłami na nietypowe gry planszowe i elektroniczne, które zdecydowanie spełnią oczekiwania każdego ucznia. Joanna Świercz podkreśliła, jak ważne jest pokazanie uczniowi, że to on jest prawdziwym odkrywcą rozwiązania. Panel miał charakter wręcz warsztatowy i wzbudził duże zainteresowanie. 

Kongres zamknął Bronisław Pabich, angażując w panel swoich uczniów, którzy zdradzili uczestnikom sekrety tworzenia wielościanów. Zainteresowani mogli podziwiać całą galerię tych brył i wymieniać się doświadczeniami. Była to forma zdecydowanie kreatywnej edukacji. 

Uczestnicy Kongresu mieli okazję zapozna...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Matematyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, testów i zadań
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy