Dołącz do czytelników
Brak wyników

Relacja z II Kongresu Matematyki

10 września 2018

NR 26 (Maj 2017)

„Przedstawić matematykę tak, jak nigdy przedtem”...

0 36

Te słowa przyświecały zarówno prelegentom, jak i uczestnikom II Kongresu Matematyki, który odbył się 7 kwietnia 2017 r. w Warszawie. W wydarzeniu tym − zorganizowanym przez wydawnictwo Forum Media Polska − wzięło udział około 400 osób i każda z nich wyniosła dla siebie coś innego − za sprawą naszych prelegentów okazało się bowiem, że matematyka może szybko stać się pasją i można ją przekazywać na tysiąc sposobów. 

A wszystko zaczęło się od… skoków narciarskich! W tak nietypowy i humorystyczny sposób nasz Kongres rozpoczął Dariusz Kulma, który od lat słynie z tego, że zmienia wizerunek matematyki w oczach ucznia.

Udowodnił wszystkim uczestnikom, że można inaczej i tak naprawdę − trzeba inaczej, bowiem tego wymaga od nauczycieli współczesna młodzież. Panel prelegenta został w znacznej mierze oparty o zagadnienia psychologii poznawczej, gdyż to ona właśnie stanowi podstawę dotarcia do ucznia. Obecne pokolenie wymaga od nauczycieli innowacyjnego podejścia i trzeba wypracować psychologiczną metodę stworzenia relacji między uczniem oraz nauczycielem, by móc skutecznie uczyć. Prelegent wskazywał na znaczenie umiejętnej pracy z trudnym uczniem. Podkreślił, że nie można z takim uczniem „walczyć”. Takiego ucznia nauczyciel musi „pokochać”, żeby uczeń ten czuł się akceptowany i zaczął współpracować. Należy przekierować jego często kłopotliwą energię na właściwy i pożądany przez wszystkich tor. Dariusz Kulma omówił w tym momencie także kwestię autorytetu nauczyciela i jego rolę jako tzw. frontmana w klasie.

Podkreślał zarówno oczekiwania uczniów, jak i powinności nauczyciela wobec nich. Jak osiągnąć synergię w tych relacjach? Należy zgłębić schematy powszechnie znane z psychologii społecznej i wsłuchać się w potrzeby ucznia. Propagator idei przyjaznej matematyki swoją wieloletnią pracą już dawno dowiódł, że jest to możliwe. W nauce samej matematyki Dariusz Kulma natomiast podniósł kwestię ogromnego znaczenia przeprowadzania powtórek materiału z uczniami. Wytłumaczył schemat procesów zapamiętywania i zapominania, co wielu uczestnikom uświadomiło, dlaczego czasem nie odnosi się sukcesów w nauczaniu matematyki. Przez wdrożenie tak naprawdę prostych zasad w pracy nauczyciela można niewyobrażalnie zmienić jakość nauczania.

Kolejny panel był kontynuacją rozważań na temat potrzeb współczesnych uczniów. Joanna Palińska zaprosiła uczestników w świat nowych technologii w nauczaniu matematyki, pokazując, jak nauczyciel wraz z uczniem może samodzielnie stworzyć autorską wersję np. gry Milionerzy. Okazuje się, że to pomysł nie tylko na rozwijanie intelektu uczniów, ale − przede wszystkim − na ich motywowanie. Prelegentka wskazywała także na różne zastosowania oprogramowania interaktywnego w postaci programów Kahoot!, Triventy czy Quizziz. 

To aplikacje do tworzenia i przeprowadzania interaktywnych quizów, które − np. tak, jak Kahoot! − pozwalają na samodzielne wstawianie zdjęć lub fragmentów filmów...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Matematyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, testów i zadań
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy