A wszystko zaczęło się od… skoków narciarskich! W tak nietypowy i humorystyczny sposób nasz Kongres rozpoczął Dariusz Kulma, który od lat słynie z tego, że zmienia wizerunek matematyki w oczach ucznia.
POLECAMY
Udowodnił wszystkim uczestnikom, że można inaczej i tak naprawdę − trzeba inaczej, bowiem tego wymaga od nauczycieli współczesna młodzież. Panel prelegenta został w znacznej mierze oparty o zagadnienia psychologii poznawczej, gdyż to ona właśnie stanowi podstawę dotarcia do ucznia. Obecne pokolenie wymaga od nauczycieli innowacyjnego podejścia i trzeba wypracować psychologiczną metodę stworzenia relacji między uczniem oraz nauczycielem, by móc skutecznie uczyć. Prelegent wskazywał na znaczenie umiejętnej pracy z trudnym uczniem. Podkreślił, że nie można z takim uczniem „walczyć”. Takiego ucznia nauczyciel musi „pokochać”, żeby uczeń ten czuł się akceptowany i zaczął współpracować. Należy przekierować jego często kłopotliwą energię na właściwy i pożądany przez wszystkich tor. Dariusz Kulma omówił w tym momencie także kwestię autorytetu nauczyciela i jego rolę jako tzw. frontmana w klasie.
Podkreślał zarówno oczekiwania uczniów, jak i powinności nauczyciela wobec nich. Jak osiągnąć synergię w tych relacjach? Należy zgłębić schematy powszechnie znane z psychologii społecznej i wsłuchać się w potrzeby ucznia. Propagator idei przyjaznej matematyki swoją wieloletnią pracą już dawno dowiódł, że jest to możliwe. W nauce samej matematyki Dariusz Kulma natomiast podniósł kwestię ogromnego znaczenia przeprowadzania powtórek materiału z uczniami. Wytłumaczył schemat procesów zapamiętywania i zapominania, co wielu uczestnikom uświadomiło, dlaczego czasem nie odnosi się sukcesów w nauczaniu matematyki. Przez wdrożenie tak naprawdę prostych zasad w pracy nauczyciela można niewyobrażalnie zmienić jakość nauczania.
Kolejny panel był kontynuacją rozważań na temat potrzeb współczesnych uczniów. Joanna Palińska zaprosiła uczestników w świat nowych technologii w nauczaniu matematyki, pokazując, jak nauczyciel wraz z uczniem może samodzielnie stworzyć autorską wersję np. gry Milionerzy. Okazuje się, że to pomysł nie tylko na rozwijanie intelektu uczniów, ale − przede wszystkim − na ich motywowanie. Prelegentka wskazywała także na różne zastosowania oprogramowania interaktywnego w postaci programów Kahoot!, Triventy czy Quizziz.
To aplikacje do tworzenia i przeprowadzania interaktywnych quizów, które − np. tak, jak Kahoot! − pozwalają na samodzielne wstawianie zdjęć lub fragmentów filmów, angażując we wspaniały sposób tak nauczyciela, jak i uczniów. Innowacyjność w nauczaniu to jednak nie tylko technologia − to także, a może przede wszystkim − dobry pomysł.
W nauczaniu matematyki takim pomysłem z całą pewnością jest zastosowanie klocków Lego, co sprawdza się szczególnie w pracy z trudnym uczniem. Uczeń przy wykonywaniu zadania czuje się wyróżniony i ważny − świetnie przekierowuje swoją energię na kreatywne czynności i uczy się współdziałania w grupie.
Poprzez pracę z klockami uczniowie ćwiczą postrzeganie przestrzenne oraz osi symetrii. Uczestnicy Kongresu dowiedzieli się także o dość nietypowych pomocach edukacyjnych w nauczaniu matematyki. Okazuje się, że nie ma nic bardziej absorbującego dla dzieci, jak tworzenie figur przestrzennych z paluszków i słodkich pianek! To motywuje!
Joanna Świercz omówiła w intrygujący sposób sprawdzone patenty, które pomagają uczniom zrozumieć matematykę. Podpowiedziała także, w jaki sposób uatrakcyjnić zajęcia, by za wszelką cenę uniknąć rutyny na lekcjach. Prelegentka zainspirowała uczestników pomysłami na nietypowe gry planszowe i elektroniczne, które zdecydowanie spełnią oczekiwania każdego ucznia. Joanna Świercz podkreśliła, jak ważne jest pokazanie uczniowi, że to on jest prawdziwym odkrywcą rozwiązania. Panel miał charakter wręcz warsztatowy i wzbudził duże zainteresowanie.
Kongres zamknął Bronisław Pabich, angażując w panel swoich uczniów, którzy zdradzili uczestnikom sekrety tworzenia wielościanów. Zainteresowani mogli podziwiać całą galerię tych brył i wymieniać się doświadczeniami. Była to forma zdecydowanie kreatywnej edukacji.
Uczestnicy Kongresu mieli okazję zapoznać się z ofertami firm z branży edukacyjnej. Można było obejrzeć najbardziej popularne planszowe gry edukacyjne, gry do urozmaicania zajęć matematycznych, a także nowe propozycje wydawnicze, wspierające zarówno rozwój ucznia, jak i nauczyciela. Nie zabrakło także akcentów humorystycznych w postaci zabawnych T-shirtów i kubków dla zapalonych matematyków, albo tych, którzy myślą wręcz przeciwnie… Firmy, które umożliwiły nam zapoznanie się z tymi produktami to: Wydawnictwo Epideixis, Nowa Szkoła, Elitmat, Educarium, Wydawnictwo Nowik, Szkoły Pro Futuro, Wydawnictwo IDEA, MAC Edukacja oraz Energylandia, która zachęcała dodatkowo do kreatywnego spędzania czasu podczas szkolnych wycieczek.
Podczas konferencji zorganizowaliśmy dla naszych uczestników wyjątkowy konkurs, który łączył się z nowoczesnymi technologiami oraz social media. Każdy z uczestników, który zrobił sobie zdjęcie w specjalnie dedykowanej do tego ramce, dodał je na swoją tablicę na Facebooku i oznaczył jako #KongresMatematyki, mógł wygrać jedną z dziesięciu nagród. Wielu uczestników konferencji zauważyło, że Facebooka można wykorzystać w zupełnie nowy sposób – a taki był nasz cel!
Nasze wydarzenie uświetnił swoją obecnością redaktor prowadzący „Matematyki” − Mirosław Majewski, który poprowadził i moderował Kongres wraz z redaktorem naczelnym czasopisma − Patrykiem Cichorackim.
Mamy nadzieję, że wszyscy doskonale się bawili i skorzystają z tego nietuzinkowego ładunku wiedzy, który udało nam się zaprezentować podczas Kongresu. Bardzo dziękujemy Państwu za udział i za wspaniałą atmosferę.
Do zobaczenia za rok!
Miałam przyjemność uczestniczyć w II Ogólnopolskim Kongresie Nauczycieli Matematyków. Organizacja wydarzenia była przemyślana i dopracowana, co wpłynęło na komfort pracy uczestników. Podział szkolenia na panele tematyczne sprawił, że każdy z nas w prosty sposób mógł znaleźć coś dla siebie – poszerzyłam horyzonty z zakresu nowoczesnego spojrzenia na nauczanie matematyki, innowacyjnych metod i środków porozumiewania się z uczniem, których wdrożenie daje szansę na lepszą motywację i zaangażowanie uczniów.
Wykwalifikowani prelegenci dzielący się doświadczeniem i głęboką wiedzą sprawili, że z ciekawością słuchałam i aktywnie uczestniczyłam w zajęciach.
W czasie przerw mieliśmy możliwość zapoznania się z produktami oferowanymi na stoiskach edukacyjnych. Ciekawe propozycje wydawnicze, gry logiczne, pomoce dydaktyczne, gadżety związane z królową nauk zachęcały do zabrania ze sobą pamiątki. (…) Z chęcią skorzystam kolejny raz z takiej formy doskonalenia zawodowego.
Krystyna Długosz – XX LO w Krakowie