Zadania – sedno szkolnej matematyki

O!kręgi rozwoju

Niektórzy nauczyciele matematyki koncentrują się na lekcjach głównie na rozwiązywaniu zadań. To racjonalne podejście, bo nauczycieli „rozlicza się” z wyników dwóch egzaminów – po ósmej klasie i matury, ale oczywiście źle jest, gdy nauczyciel skupia się wyłącznie na tradycyjnych zadaniach. Jak na matematyczne zadania spojrzeć szerzej i dostosowywać je do aktualnych potrzeb lekcyjnych? Kilka wskazówek przedstawię w poniższym artykule.

Przyjrzyjmy się zadaniom w szkole. Można je podzielić ze względu na ich stopień trudności – są więc zadania łatwe, średnie, trudne i bardzo trudne (np. zadania z olimpiad i konkursów matematycznych). Inny podział – to podział na zadania zamknięte (z odpowiedziami do wyboru) i otwarte, w których trzeba przedstawić (zapisać) tok rozumowania prowadzący do rozwiązania. Są także zadania typowe, rozwiązywane według przedstawionych na lekcjach schematów, i zadania nietypowe – te ostatnie nie muszą być trudne, ale uczniowie, studenci mają kłopot z takimi zadaniami, bo czasami trudno je dopasować do poznanych schematów. 

POLECAMY

Zadania zamknięte 

Zadania zamknięte (inna nazwa – testowe) stanowią większą część zadań na egzaminie ósmoklasisty (w 2022 roku było ich 15, cztery zadania były otwarte; za zamknięte można było zdobyć maksymalnie 15 punktów, za otwarte 10). W arkuszu z matematyki (poziom podstawowy) na maturze 2022 maksymalnie 28 punktów można była zdobyć za zadania zamknięte, 17 – za otwarte, a więc proporcje punktów za zadania zamknięte do punktów za zadania otwarte były dla obu egzaminów podobne (około 3 do 2). W książce A. Orzeszek, J. Janowicz, J. Lech, M. Tokarska, P. Zarzycki Przygotowanie do egzaminu ósmoklasisty. Matematyka. Zestawy zadań dla uczniów klas szóstych (GWO 2022) opisano podstawowe metody rozwiązywania zadań zamkniętych. Oto te metody:

  • rozwiązywanie zadania tak, jakby było zadaniem otwartym,
  • sprawdzenie po kolei podanych odpowiedzi,
  • wykonanie sprytnych oszacowań,
  • odrzucenie niepasujących odpowiedzi. 

Szczególnie nauczyciele rozpoczynający we wrześniu pracę z klasą ósmą oraz nauczyciele rozpoczynający pracę z klasą maturalną powinni zwrócić szczególną uwagę na zadania zamknięte, skoro można za nie zdobyć około 60% wszystkich punktów. Zanim podamy kilka wskazówek, jak wykorzystać zadania z...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Matematyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, testów i zadań
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI