Nieszablonowa lekcja matematyki – zadajemy pytania Fermiego

Otwarty dostęp Temat numeru

Jak rozwijać myślenie uczniów, a jednocześnie stawiać przed nimi ciekawe problemy do rozważania? Jak sprawić, aby matematyka nie była dla nich nudna? Co zrobić, aby lekcja była nieszablonowa? Pomóc mogą pytania Fermiego, które są doskonałym narzędziem umożliwiającym ćwiczenie sztuki rozumowania, zrozumienie znaczenia rachunkowego oszacowania wyniku oraz sprowadzanie problemów z pozoru złożonych do serii prostych czynności poprzez formułowanie odpowiednich hipotez.

Enrico Fermi był wybitnym włoskim fizykiem żyjącym w latach 1901–1954. Wykładał na uniwersytetach w Rzymie, Chicago i Nowym Jorku. Do historii przeszedł jako twórca pierwszego na świecie reaktora jądrowego.

POLECAMY

W 1938 r. otrzymał Nagrodę Nobla za swoją pracę, w której przedstawił m.in., jak można rozbić jądro uranu, bombardując je neutronami. Po otrzymaniu nagrody, uciekając przed reżimem Benito Mussoliniego, wraz z rodziną wyemigrował do Stanów Zjednoczonych. Tam dołączył do innych wybitnych fizyków, którzy zgromadzeni w miasteczku Los Alamos, odizolowani od reszty świata, dokonali wielu odkryć z dziedziny atomistyki. Wraz z kolegami Fermi złożył kilka patentów związanych z wykorzystaniem energii jądrowej, z których wszystkie zostały przejęte przez rząd USA. 

Enrico Fermi zajmował się również zaawansowaną matematyką. Nie lubił zbytniego matematycznego formalizmu i skomplikowanego opisu zjawisk. Uważał, że wszystko można przedstawić prostym i jasnym językiem. I takim językiem posługiwał się w swoich pracach naukowych i na swoich wykładach. Anegdota głosi, że pewien student, który natknął się na spore trudności w rozwiązywaniu jakiegoś zagadnienia, postanowił zwrócić się z prośbą o pomoc do Roberta Oppenheimera. Ten wygłosił prawie dwugodzinny wykład matematyczny i podał rozwiązanie. Student niewiele zrozumiał z tego wykładu, ale był zadowolony z otrzymanego rozwiązania oraz przeświadczony, że istnieją wielkie umysły zdolne do rozwiązywania problemów niedostępnych dla zwykłych ludzi. Postanowił jednak jeszcze zapytać o zdanie Juliana Schwingera. Temu rozwiązanie zagadnienia zajęło znacznie mniej czasu, a ponadto udało mu się w przystępny sposób je wyjaśnić, więc student wszystko zrozumiał i wyszedł zadowolony, że istnieją wielkie umysły zdolne do przedstawiania trudnych problemów w formie zrozumiałej dla zwykłych ludzi. Wracając ze spotkania ze Schwingerem, student spotkał Enrico Fermiego i przedstawił mu to samo zagadnienie...

Ten artykuł jest dostępny tylko dla zarejestrowanych użytkowników.

Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI