Arytmetyczni geniusze, czyli jak ułatwić współczesnym dzieciom rozumienie matematyki

Otwarty dostęp Temat numeru

W ostatnich latach obserwuje się spadek wyników edukacyjnych z matematyki, a co za tym idzie – coraz niższe wyniki egzaminów zewnętrznych z tego przedmiotu. Coraz częściej poszukuje się innowacyjnych rozwiązań, zróżnicowanych metod nauczania, żeby dotrzeć zarówno do uczniów zdolnych, jak i tych, którzy mają trudności edukacyjne z matematyki. Trudności, które pojawiają się na wczesnym etapie edukacji, niosą za sobą negatywne konsekwencje na kolejnych etapach, ponieważ niezrozumienie jednego zagadnienia bardzo często utrudnia zrozumienie kolejnych.

W polskim internecie pojawił się stosunkowo niedawno trend na nauczanie matematyki za pomocą metod stosowanych w innych krajach – metod, które powstały kilkaset lat temu. Już na wczesnym etapie edukacji trudności sprawiają podstawowe działania arytmetyczne, głównie odejmowanie, mnożenie i dzielenie. Najwięcej można spotkać się z metodami mnożenia pisemnego.

POLECAMY

Jedną z metod jest mnożenie metodą hinduską. W przypadku gdy mamy do czynienia z mnożeniem np. liczby dwucyfrowej przez liczbę dwucyfrową, dla przykładu 23 razy 97, rysujemy prostokąt o boku 2 x 2. W przypadku liczb trzycyfrowych narysowalibyśmy prostokąt 3 x 3 itd. Istnieje również możliwość mnożenia liczb o różnej ilości cyfr w zapisie, np. 123 razy 23. Wówczas dostosowujemy wielkość prostokąta do ilości cyfr w zapisie liczby. Kolejnym bardzo ważnym etapem mnożenia tą metodą jest narysowanie przekątnych każdego z małych prostokątów, które powstały – wychodzących z prawego górnego wierzchołka do lewego dolnego wierzchołka. Cyfry, które występują we wspomnianym działaniu 23 razy 97, zapisujemy nad prostokątem oraz przy jednym z boków...

Ten artykuł jest dostępny tylko dla zarejestrowanych użytkowników.

Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI