Pomaturalne refleksje z GeoGebrą

Matematyka w praktyce

Myślę, że prawie każdy praktykujący nauczyciel matematyki, bez względu na etap edukacyjny, na jakim pracuje, przegląda arkusze egzaminacyjne z danego roku. Na pewno warto być na bieżąco i mieć świadomość, z jakiego typu zadaniami mierzą się uczniowie.

W tym roku mieliśmy aż trzy egzaminy, w tym jeden zupełnie nowy zarówno dla uczniów, jak i dla nauczycieli. Ponieważ egzamin gimnazjalny przeszedł już do historii, a egzamin ósmoklasisty dopiero zaczął istnieć w szkolnej rzeczywistości i w związku z tym może jeszcze ewoluować, postanowiłam zatrzymać się chwilę nad zadaniami z arkusza maturalnego. Zawsze, kiedy przeglądam zadania, zastanawiam się, jak mogłoby wyglądać rozwiązywanie ich przy wykorzystaniu GeoGebry. Na początek chciałabym zwrócić uwagę na zadanie 29 z arkusza podstawowego tegorocznej matury (Ryc. 1).
Zazwyczaj jest tak, że na poziomie podstawowym autorzy zadań dołączają do nich gotowe rysunki. Ma to ułatwić rozwiązanie zadania uczniom, którzy mogą mieć problemy z samodzielnym stworzeniem modelu matematycznego.
Jednak zawsze, jeśli to możliwe, warto zrobić taki rysunek samodzielnie, nawet na kartce papieru. Przeanalizowanie przez ucznia zadania na pewno pozwoli mu...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Matematyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, testów i zadań
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI