Dołącz do czytelników
Brak wyników

Otwarty dostęp , Pomysł na lekcję

21 lipca 2021

NR 50 (Lipiec 2021)

Praca nad motywacją z wykorzystaniem narzędzi dostępnych w chmurze

0 97

Nauczanie zdalne zostało z nami na dłużej, niż przypuszczaliśmy. Ale miejmy nadzieję, że sytuacja, w której się znaleźliśmy, szybko się skończy, a my będziemy ją wspominać jako okres rozwoju technologicznego i informatycznego edukacji. W artykule dzielę się z Czytelnikami pomysłami, jak wykorzystać pracę w chmurze do motywacji uczniów i realizacji podstawy programowej. Propozycje sprawdzą się również podczas pracy stacjonarnej.

Praca nad motywacją ucznia do pracy to wyzwanie nauczyciela. Nie jest to rzecz nowa, to cel naszej pracy od dawna. Nauczanie zdalne mocno utrudniło tę kwestię. Zawsze pracowaliśmy nad tym, aby ucznia zachęcić do pracy i nauki. Obowiązkowa praca domowa, którą uczeń przepisuje od kolegi czy koleżanki, aby nie otrzymać minusa czy jedynki, z pewnością nie jest motywująca. W poprzednich swoich artykułach pisałem o systemie LIKE, który z powodzeniem wprowadziłem, aby zmotywować uczniów do pracy w domu bez zadawania pracy domowej z dnia na dzień. Wtedy wykorzystywałem na lekcji pieczątki.
 

POLECAMY


Nauczanie zdalne odebrało mi możliwość fizycznego przydzielania uczniom pieczątek, ale zmotywowało do stworzenia prostego systemu online do nagradzania uczniów. Taki system stworzyłem w Excelu w chmurze, na dysku One Drive (tab. 1). Poniżej kod do pliku.
 


Pliku nie można edytować, ale każdy z Czytelników może go pobrać i wykorzystać na własne potrzeby na swoim wirtualnym dysku. 
System bardzo się sprawdza, zwłaszcza że każdy widzi postępy swoje i innych – często to napędza do dodatkowej pracy. System oceniania aktywności spodobał się też rodzicom, którzy za pomocą otrzymanych ode mnie linków mogą na bieżąco widzieć aktywność swoich pociech. Nie ma też możliwości zagubienia karty aktywności, która istniała w przypadku systemu LIKE. Przez to, że praca domowa nie jest obowiązkowa i nie ma określonej daty wykonania, prace uczniów wpływają w różnym terminie i nie ma problemów z bieżącym ich sprawdzaniem. Jak widać na zdjęciu przykładowej mojej tabeli aktywności, z pracą bywa różnie, ale nie ma osoby, która nie robi nic – każdy chce mieć zdobyte punkty, które stają się niezwykle cenne przy oddawaniu sprawdzianu czy podczas wykonywania rocznego Maratonu Zadaniowego, o którym będę pisał w dalszej części artykułu. Oprócz punktów, które uczniowie zdobywają za prace domowe i aktywność na lekcji, tabela powiększona jest o miejsce na kupony – kupon sprawdzian i kupon semestralny. Są to nagrody dodatkowe, które uczniowie zdobywają za dodatkowe aktywności związane z przedmiotem – udział w konkursach przedmiotowych, sukcesy w olimpiadach czy aktywność w innych wydarzeniach, organizowanych przez nauczycieli matematyki: Dniach Liczby Pi czy piknikach szkolnych. Pozwala mi to na pozyskanie młodzieży do pracy i angażowania się w różne wydarzenia szkolne.
Podobnie aktywuję do pracy młodzież, która przygotowuje się do konkursów przedmiotowych. Dla nich przygotowałem dodatkową tabelkę, gdzie rywalizują międzyoddziałowo. 
 

Tab. 1. System motywacyjny
Lp. Imię Otrzymane LIKE Wykorzystane
LIKE
Kupony Wykorzystane
kupony
1 Emilka 45 18    
2 Julia 178 50 Kupon sprawdzian  
3 Leon 12      
4 Alan 64 22    
5 Franciszek 95 30    
6 Maciek 40 23    
7 Jagoda 165 30    
8 Nina 60 12    
9 Jan 40 18   Kupon sprawdzian
10 Jeremi 29      
11 Piotr 70 15    
12 Oskar 70 11    
13 Karol 73 13    
14 Aleks 40 10    
15 Filip 24      
16 Maria 60 25    
17 Alicja 75 25 Kupon sprawdzian  


Jak widać, aktywność dodatkowa zmotywowała zarówno młodszych, jak i starszych uczniów. Zadania, które uczniowie mieli do rozwiązania, zamieściłem w folderze na Dysku Google i sukcesywnie, w miarę wykonywania zadań przez uczniów, dodawałem nowe. W klasach siódmych udało mi się przerobić prawie 100 zadań z konkursów kuratoryjnych i olimpiad. Raz na dwa tygodnie dla uczniów wykonujących zadania robiłem konsultacje, na których można było poprosić o wskazówki do zadań lub pomoc w rozwiązaniu. Podobną tabelkę udostępniłem także rodzicom, którzy mogą stale monitorować i nadzorować wykonywanie zadań (tab. 2). Eksperymentalnie włączyłem do takiej pracy także klasę III szkoły podstawowej – jako możliwość rozwoju dla nich i lepszego poznania ich przyszłego nauczyciela matematyki. Liczba zadań rozwiązanych przez uczniów mnie zaskoczyła – w nagrodę za pracę mogli uczestniczyć w lekcji matematyki ze mną i pouczyć się ciekawostek o liczbach pierwszych i złożonych. Ich radość z takiej lekcji była dla mnie wielkim zaskoczeniem, a zaangażowanie na zajęciach przeszło najśmielsze oczekiwania. 


Tab. 2. Przykładowa tabela monitorująca wykonywanie zadań



Poniżej zamieszczam kody do dwóch tabel bez możliwości edycji – podobnie jak otrzymują moi uczniowie i ich rodzice. Specjalnie dla Czytelników umożliwiłem pobieranie, aby móc skorzystać z przygotowanego arkusza.
 

 


Idąc za ciosem, postanowiłem wprowadzić w klasach V–VII Maraton Matematyczny. Maraton polega na rozwiązaniu 50 zadań otwartych z pełnymi rozwiązaniami i przesłaniu do mnie do sprawdzenia. Zadania zostały udostępnione na Dysku Google i pochodziły z różnych źródeł: z archiwalnych arkuszy sprawdzianu szóstoklasisty, arkuszy ósmoklasisty oraz zbiorów zadań wybranych i sprawdzonych autorów. Dla każdej klasy stworzyłem arkusz Excela i udostępniłem z pozycji dysku wirtualnego bez możliwości edycji. Poniżej kod do linku, jaki otrzymuje uczeń. Podobnie jak wcześniej, daję możliwość pobrania. 
 


W każdym arkuszu zaznaczam na zielono zadania sprawdzone i wpisuję jedynkę, jeżeli zadanie jest rozwiązane poprawnie. Arkusz automatycznie oblicza procent wykonanych zadań. Jeżeli zadanie sprawdzę i jest niepoprawnie wykonane, zmieniam kolor komórki na czerwono – uczeń ma szansę poprawiać zadania do skutku, chyba że minie już ustalony wcześniej termin oddania zadań. Żółta komórka oznacza zadania jeszcze nieprzesłane lub jeszcze niesprawdzone. Dodatkowo jedną godzinę w tygodniu poświęcam na konsultacje i omawiam zadania, które są trudne, daję wskazówki. Staram się na tej godzinie motywować tych, co jeszcze nie zaczęli, i pomagać im rozpocząć zadania. Za wykonanie Maratonu uczeń uzyskuje ocenę jak ze sprawdzianu, w zależności od tego, jaki procent zadań rozwiąże. Dodatkowo za zdobyte punkty za aktywność (konkretnie ustaliliśmy 10 punktów) uczeń może usuwać sobie zadania z Maratonu, których nie potrafi rozwiązać – zwiększyło to dodatkowo aktywność na lekcjach. Pomysł spodobał się rodzicom, którzy także otrzymali dostęp do tabelki i mogą w domu dodatkowo motywować swoje dzieci. 
 

Ryc. 1


Powyżej pokazuję, jakie ustawienia na One Drive zaznaczam, udostępniając plik uczniom i ich rodzicom (ryc. 1). 
Kolejnym pomysłem na wykorzystanie dysku wirtualnego i Excela na lekcji jest lekcja związana ze znajomości cech podzielności. Do stworzenia tego pliku zmotywowali...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy