W pierwszym numerze „Matematyki” z 2022 r. dr Bartłomiej Pawlik opisuje siedem różnych zasad podzielności przez 7. W tym wartym rozpropagowania artykule autor na konkretnych przykładach pokazuje, jak w praktyce te zasady stosować. Dla uczniów jest to nie lada gratka, ponieważ w podręcznikach nie opisuje się zwykle cech podzielności przez 7. Proponuję do zestawu siedmiu zasad podzielności przez 7 dołożyć jeszcze jedną, w mojej opinii – najprostszą.
Dział: Matematyka inaczej
Kontynuujemy serię wielościanów jednorodnych. Dla przypomnienia – wielościany te powstają z wielościanów platońskich i archimedesowych przez konstruowanie ich przecięć takimi płaszczyznami, by te przekroje były wielokątami foremnymi niekoniecznie wypukłymi.
Kto z nauczycieli nie chciałby w trakcie prezentowania na lekcji stereometrii w szkole podstawowej lub liceum znanych wielościanów objętych programem nauczania i ich własności wzbogacić lekcji dynamicznym pokazem siatek tych wielościanów, wydrukować ich uczniom i rozdać do domu w celu ich sklejenia? To byłaby idealna lekcja stereometrii...
Za oknem zima, słupek rtęci (lub innej substancji) oscyluje w okolicy zera. Hm… mówię jedną liczbę i wszyscy już wiedzą, że nie jest za ciepło. Innym razem wchodzę na wagę i kiedy wyświetla się… pewna liczba, to stwierdzam, że do lekkich osób nie należę. Czy wszystko da się tak ładnie opisać jedną liczbą? Czego tak naprawdę dowiaduję się, odczytując liczbę na podziałce termometru lub skali wagi? Czy ona mi wystarczy, aby dowiedzieć się precyzyjnie, czego potrzebuję?
Na co dzień mówimy o różnych zdarzeniach. W kontekście wielu zdarzeń dodajemy, że są mało prawdopodobne albo bardzo prawdopodobne, o dwu zdarzeniach mówimy, że jedno jest mniej prawdopodobne niż drugie, a inne dwa są jednakowo prawdopodobne. Wśród zdarzeń są prawie pewne i są prawie niemożliwe.
Kolejny osiemnasty wielościan jednorodny znany w świecie matematycznym pod angielską nazwą Great Dodecisosahedron jest niezwykle prosty do utworzenia zarówno w znanym programie komputerowym SketchUp, jak i jako model kartonowy.
Proces nauczania jest kompleksowy, wielowarstwowy i na tyle skomplikowany, że wciąż prowadzi się dyskusje na jego temat. Czy to nauczanie problemowe, czy metoda heurystyczna – nie ma jednej recepty, która zapewniłaby pełny sukces. Wprowadzona przed 20 laty reforma bolońska szkolnictwa wyższego nie spełnia pokładanych w niej nadziei i jest coraz częściej krytykowana. To pokazuje, jak trudna jest to kwestia.